Leveranciers betalen: Red Flags

  • Terug naar alle blogs
  • Ebury in het nieuws
    Over Ebury
    Product Updates
    Speciale rapporten
    Trade Finance
    Valuta-updates
    Video's
  • Latest

31 January 2020

Auteur
Sophie Scheltema

Wanneer een organisatie internationaal opereert brengt dit verschillende voordelen met zich mee, zoals het goedkoper inkopen van goede producten of het creëren van meer diversiteit in het klantenportfolio.

A
an de andere kant kan het ook risico’s met zich meebrengen wanneer u zakendoet met personen die u nog nooit persoonlijk ontmoet hebt. In dit geval is het belangrijk dat u zich bewust bent van de risico’s die dit met zich meebrengt, om uw bedrijf hiervoor te behoeden.

We zien een toenemend aantal gevallen waarin er wordt gefraudeerd met zakelijke e-mails, aan één of beide kanten van de zakelijke relatie. Hierdoor kunnen fraudeurs in sommige gevallen alle informatie verkrijgen die ze nodig hebben om zich voor te doen als een koper, een leverancier, of beide partijen.

Wat kunt u doen?

Er zijn een paar ‘red flags’ waar u op moet letten wanneer u een leverancier of begunstigde voor het eerst betaalt. Dit is ook van toepassing in gevallen waarin de bankgegevens van een bestaande begunstigde plotseling worden gewijzigd.

Elk van de onderstaande red flags rechtvaardigt verder onderzoek en verduidelijking. Het beste is om via een onafhankelijk geverifieerd telefoonnummer telefonisch contact op te nemen met de leverancier om de betreffende gegevens te verifiëren.
Red Flags:

  • De leverancier en de bank van de leverancier bevinden zich niet in hetzelfde land.
  • De leverancier neemt contact met u op via een onbekend e-mailadres of via een onverwacht kanaal.
  • De bankrekening naam komt niet overeen met de naam van uw leverancier.
  • De leverancier oefent overmatige druk uit om de betaling te verzenden.

Het is raadzaam om alle problemen te onderzoeken en op te lossen voordat u overgaat tot betaling. Meld alle vermoedelijke fraude pogingen aan fraud@ebury.com.

DEEL